Padling er en perfekt aktivitet for alle aldere, former og størrelser. Du trenger ikke være veltrent for å nyte denne vannsporten. Så lenge du har et gjennomsnittlig aktivitetsnivå og kan svømme, så hopp i det!

Padling for alle

  • Da jeg jobbet som rafting-instruktør og sikkerhets-padler på Kaitua elven i New Zealand, tok vi med folk i alle aldere ned et 7 meters fall. Ofte var det personer over 70+ år som var med, hva er din unnskyldning?
  • Jeg har tatt med blinde og døve mennesker ned stryk i elven. For å fortelle hvordan de skulle padle, slo jeg i siden av båten: 1 slag betyr å padle forover, 2 slag betyr slutt å padle. Det gikk så fint!
  • Jeg kjenner en 50 år gammel mann fra Sveits som padler hardere enn 99% av kajakkpadlere(inkludert meg). Sist år under Ekstremsportveko tenkte han ikke å tenke seg om to ganger før han padlet utfor et 20 meters fall.

Lære nye ting

Selv om man kanskje lærer litt saktere når man kommer opp i årene, betyr det ikke at det er umulig. Gjennom min karriere som instruktør har jeg lært flere personer over 50 år å eskimorulle. Noen av dem har faktisk lært fortere enn det yngre personer gjør. Min erfaring er at de som er eldre har mye bedre tålmodighet og blir ikke så lett distrahert, noe som er viktig når du skal lære noe nytt.

Sikkerhet i kajakken

Kajakkpadling kan være en avslappende og trygg aktivitet. Hvis du er usikker på hvor flink du er, kan du holde deg nærme land og padle sammen med noen slik at dere kan hjelpe hverandre. Husk for all del å ha på deg en redningsvest, sulv om du tror at du ikke kommer til å tippe i kajakken.

Det finnes enkle måter å redde deg selv på, slik at du ikke trenger å bruke mye energi på å komme deg opp i kajakken igjen.

Få god helse med kajakkpadling

Padling er bra trening for kjernemuskulaturen din; du bruker de når du roterer og sitter oppreist. Hvis du har sterke magemuskler, vil de hjelpe til med å støtte opp ryggen din. Jeg kjenner flere som har ryggproblemer, der kajakkpadling har hjulpet dem. Ikke bare er dette bra trening for musklene dine, men du får være ute i naturen omringet av frisk luft. Hvis ikke det er bra for helsa, vet ikke jeg. Fakta: å være ute i naturen, kan senke blodtrykket ditt.

Alternativer

Ikke bli holde tilbake med tanken om at du er for gammel til å padle kajakk – det er ikke sant! Hvis du ikke vil padle alene, kan det være en god idé å bruke en dobbel kajakk med plass til to personer. Disse kajakkene er også mer stabile på vannet. Personen som sitter bakers i en dobbel kajakk, styrer og kan padle på egenhånd.

Vi har tatt flere på 10 år ned Akerselva i en kajakk. Vi har egne padleårer for barn som gjør det enklere å padle. På disse turene kan instruktøren taue deg dersom det oppleves vanskelig.

Har du noen spørsmål? Ta gjerne kontakt på: tomas@madgoats.no

– Tomas Hansson