Lær å padle, Om oss

Øvelser – Veien til å bli en bedre padler

For å bli en god padler, er det en fordel å være i god form. I denne bloggen vil du kunne lese om forskjellige øvelser som går hånd i hånd med kajakkpadling.

 

Hvorfor er det viktig å trene variert?

Det er mange som tror at man bare kan hive seg i kajakken og padle ofte for å holde seg i form. Alt virker til å gå bra frem til du får en strekk i skulderen eller du får så stive hofter at du ikke lenger kan sitte med bena i kryss. Jeg har selv vært der. Etter hvert gikk det opp for meg at så lenge jeg tok meg tid til å gjøre noen ”kjedelige” øvelser, så ville padlingen gå mye bedre.  


Å finne den rette balansen

Som kajakkpadler vil du finne en balanse mellom øvelser som styrker deg og gjør deg fleksibel: Er du for sterk og stiv, vil du slite med å få maksimal lengde og rotasjon i dine padletak. Er du for svak og for fleksibel, har du større sjanser for å skade dine ledd. Du vil heller ikke ta de mest kraftfulle padletakene.  

Motor Cortex – den delen av hjernen som jobber med å planlegge og utføre bevegelser 

Uansett hvilken sport man driver med, så bruker man motor cortex. De fleste sportene er like når man tenker på det fundamentale: holde deg rolig/avslappet, og la kroppen følge hodet (eks. se hvor du vil gå). Nå som jeg gjør flere forskjellige aktiviteter, og ikke padler så mye kajakk føler jeg at jeg faktisk blir flinkere til å padle kajakk!
 

Når man ”bruker opp” en aktivitet

For min del, hvis jeg padler for mye kajakk, vil jeg miste motivasjonen. Lite motivasjon kan føre til dårlig utførelse. Ta noen dager fri fra padlingen og gjør noe annet, dette vil garantert gi mer motivasjon. Dette er noen av aktivitetene jeg gjør når jeg ikke padler:  

Rygg-rulle: En rulle vil hjelpe deg med å opprettholde en sunn rygg.

Hot yoga: Fantastisk for balansen, styrke og fleksibilitet, men også din mentale styrke: viljestyrke, avslapning og konsentrasjon.

Triksing: Denne aktiviteten er bra for din kroppslige bevissthet (det å vite hvor kroppen din befinner seg i bevegelse). Dette kan relateres til å padle ned en foss i fritt fall, eller utføre en eskimorulle.


Strikk: En effektiv måte for å trene opp skuldrenes mobilitet og styrke. Ved å gjøre disse øvelsene jevnlig vil du kunne forhindre en strekk eller å få en skulder ut av ledd.


Hoppe fra hoppetårn: Samme som med triksing, det vil hjelpe deg med å vite hvor kroppen din er i luften og trene viljestyrke (det å gjøre et nytt triks fra 10 meteren kan være skremmende).


Svømming: Hvis du vet at du er en god svømmer og at du kan holde pusten en god stund, vil det være enklere å holde seg avslappet selv i vanskelige situasjoner. Svømming er spesielt viktig for elvepadlere, for før eller senere VIL man havne i vannet.


Badstue: Enkelt og greit, muskelavslapning.


Eskimorulle: Alle bevegelser, uansett hvor flink man er, trenger konstant øvelse. Eskimorulle er spesielt en øvelse som trenger jevnlig oppfrisking. Ikke bare bli komfortabel med å rulle på den ene siden; målet burde være å kunne rulle opp uansett hvilken situasjon du er i. Kan du eksimorulle med bare hendene enda?


Klatring: Vil være bra for å bevege kroppen på nye måter. Lær knuter som du kan ha nytte av i padlingen, for eksempel hvis du må rappellere eller redde noen fra en vanskelig situasjon.


Konklusjonen her er: utfør forskjellige aktiviteter, lær noe nytt, utfordre deg selv og vit at når noe blir for mye, så blir det for mye! Det er lettere å forhindre enn å reparere.


Takk for at du leste. Hvis du har noen spørsmål, ta kontakt tomas@madgoats.no -Tomas Hansson