Annet, Lær å padle

Kajakksesongen står for døren! På tide å friske opp de grunnleggende ferdighetene!

 

Hvorfor er det avgjørende å ha et solid sett av grunnleggende kajakkferdigheter?

Stoler du på deg selv, kan du både slappe av og nyte omgivelsene. Er du derimot ukomfortabel, er det vanskelig å legge merke til noe som helst annet enn mangelen på trygghet.

Er det vanskelig å lære seg og å opprettholde disse grunnleggende kajakkferdighetene?

Nei, ikke i det hele tatt. I løpet av NPF Grunnkurs blir alle ferdighetene som er nødvendige for å holde deg trygg når på vannet (avhengig av forholdene) dekket. I tillegg lærer du hvordan å forberede deg til kajakkturen (vær og pakking) og hvordan å forsikre deg om at du padler i omgivelser som passer nivået ditt (god bedømmelsesevne). Nøkkelen er å opprettholde ferdighetene etter at du har fullført kurset!

Wet exit

Wet exit virker ikke akkurat så vanskelig, eller hva? Vipp over og trekk i løkka. Altså, i teorien stemmer jo dette, men det er litt mer som skal til. Er du redd for å havne opp ned i kajakken, vil du nok antageligvis bli litt stressa, eller i verste fall få panikk, når situasjonen inntreffer (noe som ikke er til å unngå). Dette ville påvirke kommende redning, som blir vanskeligere når du ikke føler deg trygg. Så, fortsett å øve på wet exit, uansett hvor god du allerede er.



Egenredning 

Crawl-redning (også kjent som cowboy) er en rask og effektiv redning som fungerer både ved rolige og tøffe forhold. Cow-girl og åreposeredning er alternativer som enkelte syns er lettere å utføre. De viktigste prinsippene, som en bør øve på kontinuerlig, er det å tømme kajakken for deretter å finne den nødvendige balansen for å komme seg opp i kajakken igjen. Og, ikke minst, husk å holde deg i nærheten av kajakken og å holde fast i åren under redningene.



Kameratredning

Det er avgjørende å kunne utføre redninger etter forholdene du er i. Selv om du for eksempel kan utføre en kameratredning i rolig flattvann, betyr det ikke nødvendigvis at du vil klare det samme i vind og med bølger. Husk at dette er i disse forholdene du trolig vil velte, så det gjelder å ha en redning som fungerer. Selv syns jeg “stigeredning” fungerer best ved bølger, mens “H-redning” fungerer best i roligere forhold. “T-redning”, “paddle rescue” og den såkalte “hand-of-god”-redningen fungerer også godt uansett forhold, såfremt du når havaristen raskt nok.



Kroppsposisjon 

Kroppsposisjon/-positur er noe selv den mest erfarne padler må være bevisst på. Det er så altfor lett å få en lut holdning mens du sitter i båten, ikke minst når du begynner å bli sliten. Ikke bare vil dette resultere i dårlig teknikk; det er heller ikke bra for kroppen din. Forsøk å sitte på sittebeina (tuber ischiadicum), hold brystet løftet og aktiver kjernemuskulaturen, noe som vil hjelpe deg å sitte rakt. Det vil ikke bare gi deg bedre positur, men vil også gi større rekkevidde og mer styrke i padletakene, samt bedre balanse i kajakken.




Grunnleggende åretak 

Sveipetak (styretak) – det er godt å kunne endre retning raskt og effektivt. Husk på følgende tre ting når du øver på denne teknikken: 1) fest blikket på åren (det hjelper deg å aktivere kjernemuskulaturen), 2) tegn en halvsirkel som starter ved tærne og ender bak setet ditt, og 3) lag plass ved å tegne en bred bue i vannet – dette gir større svingeffekt.

Framdriftstak – du bør ha en sunn høy og lav padlestil, alt etter forholdene du padler i. Husk at kraften kommer fra kjernemuskulaturen, hoftene og leggene – hold på den roterende bevegelsen i torso!





Kanting og lavt støttetak 

Kanting og lavt støttetak har havnet i samme kategori fordi du ved å øve på støttetak også automatisk trener på kanting (dvs. balanse). Jo flinkere du er til å balansere kajakken på siden, jo mer får du ut av padletakene og jo sjeldnere vil du velte. Kanting gir deg dessuten mulighet til å overføre mer kontroll til hoftene, som igjen betyr at du vil bruke mindre energi enn om du endrer retning kun med padletakene. En kjapp ting angående støttetak; ikke forsøk å gjøre dette med stake armer – det er som å be om en skulderskade!



Svømming 

Som kajakkpadler bør du ideelt sett sørge for å få deg jevnlig svømmetrening. Selv liker jeg å dra til nærmeste svømmehall en gang i uka for å holde ferdighetene og formen vedlike. Når sesonger starter, anbefaler jeg å finne et lite stryk du kan svømme ned. Slik øver du opp evnen til å holde deg flytende i hvitvannet, på crawltak og såkalte “eddy turns”. I tillegg bidrar det til å gjøre deg tryggere med å være i vannet igjen. Padling handler i stor grad om å få styring på eget hode. Jo mer du klarer å slappe av, jo bedre kan du prestere – og ikke minst ha det gøy!


Kasteline

Jeg kan ikke gjenta for mange ganger hvor viktig det er å opprettholde ferdighetene knyttet til bruk av kasteline! Forestill deg at du har sjansen til å redde kompisen din fra en ubehagelig svømmeopplevelse, men at du må melde pass fordi du ikke har øvd nok. Det ville nok ikke føltes bra for noen av dere. Bruk av kasteline må praktiseres hver gang du padler. Selv liker jeg å kaste lina etter hver padletur. Jeg må uansett ta den ut for tørking, så det krever ikke så mye ekstra. Pek ut et mål og, shiiiibaangg, fyr løs!


Tauing 

Sjøpadling – luft tauelina og gjør deg kjent med systemet på ny (sjekk karabinkroker og stikk). Fest tauelina til kajakken til kompisen din, og ta en kjapp testtauing. Husk at du kun trenger å koble den til en pålestikk når du trekker én kajakk. Tauer du to personer, fører du lina gjennom én kajakk (ikke havaristen) og kobler deg til pålestikket til havaristens båt.


Elvepadling – ved elvepadling bruker vi “cows tail” for å taue. Igjen, sjekk at karabinkroker og hurtigutløser-systemet fungerer som det skal. Nå kan du øve på å trekke en kajakk som er vendt opp ned. Prøv deg fram i et innendørsbasseng, en innsjø eller i en sakterennende elv.


Rulling 

Etter en vinter uten padling, er det lurt å gi rustne teknikker litt smøring. Vi har en ganske så kul video om hvordan å gjennomføre en rulle fra start, samt råd om du skulle bli sittende fast (se under). Rulling er noe som krever konstant øving. Ta en rull hver gang du er ute med kajakken!



Ha det gøy – uansett hva du gjør!

Ah, sist, men ikke minst: det er meningen at padling skal være gøy. Det er vel tross alt grunnen til at flesteparten av oss driver med denne fantastiske sporten. Sett av noen sekunder til å suge til deg solstålene, føle vannet under deg og å nyte øyeblikket. Scchhboomm.



– Tomas Hansson

Author


Avatar